Alles over

Hoe gaat dat, zeilen?

De geschiedenis

Het schip: de Vliegende Hollander

De mahoniehouten betimmering roept de sfeer op van verre landen en vervlogen tijden. De gezellig ingerichte salon met bar en piano, draagt bij aan een aangename sfeer aan boord. Moderne hutten en luxe sanitaire voorzieningen zorgen voor een comfortabele zeilvakantie. Of het nu gaat om een meerdaagse zeiltocht of gewoon een dagje zeilen op het water. Stap aan boord van de ‘Vliegende Hollander’.

plattegrond voorzieningen

plattegrond van het schip

Plattegrond onderdeks:

7 tweepersoonshutten – 5 vierpersoonshutten – 6 douches – 5 toiletten – bar met biertap – grote zit aan dek – hotelkeuken met vaatwasmaschine, professionele oven, grote koelkast, – barbecue – piano en diverse andere instrumenten – spelletjes – boordbibliotheek – radio/cd speler – tv – bijboot 

Plattegrond bovendeks:

Het achterdek is het hoogste deel van de schoener. Hier vandaan geeft uw schipper het commando “trossen los” voor het begin van de reis. Dit verhoogde achterdek geeft u een uniek uitzicht over het schip en haar omgeving. Op de banken rond het navigatie centrum van de Vliegende Hollander is zitruimte voor 20 personen. Onder het achterdek bevinden zich de bemanningsverblijven. 

De aangrenzende roef is de schipperswoning. De meeste electrische apparatuur wordt van hieruit bediend Aan de zijkant van de roef zit de ingang naar de eronder gelegen machine kamer. 

Het tussendek met de ruime zitkuip biedt een beschutte plaats voor 25 personen. 

De hoofdingang naar het dagverblijf komt er op uit. Het hijsen van het schoenerzeil en het beleggen van de lijnen op de nagelbank gebeurt vanuit het tussendek. 

Als alle zeilen staan kunt u languit genieten van de zon. Het riante voordek is een prachtige plek voor zonaanbidders. Vanaf het voordek worden de fok en de kluivers gehesen.”Wie durft er mee in het kluivernet” vraagt de matroos. 

In het vooronder (onder het voordek) ligt de 2e machinekamer. Hier bevinden zich de boegschroef en het aggregaat.

dekplan van het schip
schipper

De Schipper

Frank van der Schee is zowel schipper als eigenaar van de Vliegende Hollander en daardoor erg betrokken bij het schip. Frank zeilt al meer dan twintig jaar en kan wel zeggen dat het varen in zijn bloed zit. “Een grote passie hoor je te delen” zegt hij, “wanneer je zelf van iets kan genieten is het geweldig om het te kunnen delen, om het te laten zien aan mensen die er nog geen ervaring mee hebben.”
Als schipper is hij van het rustige type, gericht op een goede samenwerking. “Je zult mij niet snel horen schreeuwen vanaf het achterdek, de meeste groepen komen hier voor een mooie tijd, om te genieten en niet om commando’s op te volgen.”
“Het is de kunst de gasten zo snel mogelijk het gevoel te geven dat ze thuis zijn en om ze weg wijs te maken in het zeilen, zodat het laatste stukje onzekerheid verdwijnt. Daarvoor is een goede matroos ook onmisbaar.” Frank vindt het ook belangrijk de planning van de zeilreis samen met de gasten te doen. “Ik kan voorstellen doen en soms moet ik vanwege weersomstandigheden ook nee verkopen, maar we gaan ervoor de gasten maximaal tegemoet te komen in hun wensen.” Dat maakt het werk volgens Frank ook zo leuk: verschillende groepen en verschillende weersomstandigheden leiden tot zeer verschillende zeiltochten.

Frank is iemand met een brede oriëntatie en vele interesses. Na zijn middelbare school studeerde hij drie jaar theologie. Daarna is hij als matroos begonnen met zeilen op de tjalk Linquenda vanuit Kampen. Op datzelfde schip heeft hij ook zijn eerste ervaringsjaren opgedaan als schipper.
Tussendoor studeerde hij Psychologie en haalde zijn bachelor-diploma.

Hoe gaat dat zeilen?

Hoe gaat dat zeilen?
Om mee te varen met de Vliegende Hollander is het niet belangrijk of u zeilervaring hebt. De meeste van onze gasten, maken op de Vliegende Hollander voor het eerst kennis met het zeilen. Wel hebben we van u nodig: enthousiasme om mee te helpen en oplettendheid. Aan het begin van de reis legt de matroos de beginselen van het zeilen uit en wijst de groep op de do’s en don’ts aan boord. Daarna kunnen de zeilen gezet worden!


Hoe ziet een vaardag eruit?
Gemiddeld rond een uur of 10 ’s morgens gaan de trossen los en vaart het schip de haven uit. Onder begeleiding van de matroos en schipper worden de zeilen gezet en legt de schipper het schip op koers: de zeiltocht is begonnen! Na de inspanning van het zeilen zetten is het aan boord relaxen en genieten. Sommige passagiers kleuren bij in de zon, anderen helpen de schipper mee met het sturen en navigeren, en enkelen besluiten tot het leggen van een kaartje in het dagverblijf. Misschien komt de schipper even overleggen over het doel van de dag en de planning van de reis. Als er sprake is van tegenwind moet het schip regelmatig overstag om zo kruisend richting
aankomsthaven te gaan. Bij zo’n overstagmanoeuvre wordt er weer even hulp van de gasten verlangt. Ook kan het zijn dat we een brug of sluis passeren. Dan zullen daar de zeilen omlaag moeten en daarna opnieuw gehesen worden. Zo is er altijd afwisseling tussen actie en ontspanning of tijd voor iets anders.
Meestal eind van de middag komen we weer aan in de haven van bestemming. Misschien een bezienswaardig oud stadje of een prachtig Waddeneiland.

Geschiedenis

Van vrachtvaarder tot zeilend passagiersschip

Oorspronkelijk gebouwd in 1892 als de zeilende vrachtvaarder (Martha) heeft de “Vliegende Hollander” al een hele geschiedenis achter zich. Tot het begin van deze eeuw waren het de zeilschepen die goederen over het water vervoerden.
Met de komst van de motor verdwenen vele klippers van het water. Omdat het een voor die tijd groot schip was, werd er een motor ingebouwd.

Tot 1995 heeft zij als vrachtvaarder de rivieren bevaren. In 1996 ontdekken Klaas en Xandra deze prachtige klipper in de haven van Amsterdam. De droom om samen een schip op te bouwen werd hiermee werkelijkheid.

In de winters van 1996 tot 1999 is het schip grondig gerestaureerd en omgedoopt tot de “Vliegende Hollander” waarna het in het jaar 2000 met een stoere schoenertuigage de zeilende passagiersvaart is begonnen.

het schip